Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookiekkal kapcsolatos irányelv értelmében.
NATUR FOR YOUR BABY NATUR FOR YOUR BABY

Milyen vitaminokra van szükséged kismamaként?

Milyen vitaminokra van szükséged kismamaként?

Az a bizonyos 9 hónap az egyik legizgalmasabb időszak az életedben és biztosan te is azt szeretnéd, hogy kisbabád egészségesen szülessen. Minden egyes terhesség előrehaladása és kimenetele több tényezőtől is függ, mint például a étrendedtől, életviteledtől a terhesség előtti és alatti időszakban, a szülők genetikai felépítésétől, valamint a kismama fizikai és fiziológiai egészségétől.

A megfelelő táplálás, különösen a vitaminok, ásványi anyagok adagolása nagyon fontos a fejlődő magzatod számára és számodra. A nem megfelelő táplálkozás a terhesség bármely szakaszában befolyásolja magzatod szervezetét.

Mivel a terhesség alatt a magzat a szervezetedből nyeri a fejlődéshez szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat, neked is többre lesz szükséged, mint korábban.


A terhesség első szakaszában mennek végbe a létfontosságú fejlődési folyamatok, és a hatodik hétre zárul le a magzat velőcsöve. Ehhez elengedhetetlen, hogy kellő mennyiségű folsavhoz juthasson a véráramodon keresztül, de az újabb kutatások eredményei szerint a B12-vitaminnak is nagy jelentősége van.

Miben található sok folsav? Pl. a hüvelyesek, a bab, borsó, lencse nagyszerű folsavforrásnak számítanak, de a vastartalmáról ismert spenótban is nagyon sok folsav található illetve a rendkívül egészséges avokádó, brokkoli, spárga is tartalmaz nagy mennyiségű folsavat.

Ha lehetőséged van rá, már a babavárás előtt figyelj oda a fokozott folsavbevitelre. Az elmúlt években ugyanis számtalan kutatás igazolta, hogy a terhesség előtt és alatt a folsav segítségével megelőzhető számos magzati fejlődési rendellenesség.

A folsav felszívódásához szükség van B12 vitaminra, melyet a húsok, halak, tej, tejtermékek és a tojás tartalmaz.

Az A-vitamin a terhesség első harmadában a szív, a keringés és az idegrendszer kialakulásánál nélkülözhetetlen. Túladagolása azonban fejlődési rendellenességhez vezethet. Elég tehát, ha a táplálékkal juttatsz be megfelelő mennyiségű A vitamint a szervezetedbe. Sok A-vitamint tartalmaz pl. a sárgarépa, tojás vaj és a sajt, de kerülni kell a máj és halmáj olajok fogyasztását, amik ugyan sok A-vitamint tartalmaznak, de sok bennük a retinol is, ami felhalmozódva magzati károsodást idézhet elő.

A megnövekedett energiaszükséglet miatt a terhesség későbbi szakaszában B1 vitamint is nagyobb mennyiségben igényel majd a szervezeted. B1 vitamin az alábbi élelmiszerekben található nagyobb mennyiségben: sertéshús, borsó, bab, barna rizs, búzacsíra, sörélesztő kivonat és a zöldleveles zöldségek.

A B2-vitaminra is a megnövekedett energiaszükséglet miatt van nagyobb szükséged a terhesség alatt, így valamivel többet kell fogyasztanod belőle, mint normálisan. A tejben, tejtermékekben, teljes kiőrlésű pékáruban, hüvelyesekben egyaránt megtalálható.

B6-vitamin a magzat agyműködéséhez és idegrendszerének kifejlődéséhez szükséges. Szedheted magnéziummal kombinálva vagy önmagában is, de megtalálható a teljes kiörlésű kenyerekben, halban, banánban, burgonyában, borsóban, földimogyoróban is.

C-vitamin normál állapotban is nagyon fontos, de a terhesség alatt annál inkább, hiszen csökkenti a vetélés, vérzések kockázatát, az orrvérzést és a fogszuvasodás esélyét is. Legjobb forrásai a narancs, citrom, zöldpaprika, de meglehetősen nehéz csupán az étkezéssel fedezni a szükségletet, ezért fontos a tabletta formájában történő utánpótlás is.

A vas utánpótlása feltétlenül fontos azoknál, akik vérszegények, vashiányosak, túladagolás azonban vérnyomásproblémákat okozhat, ezért mindig az orvosi javaslatnak megfelelő mértékben fedezd vasszükségletedet. Ha magnéziumot és vasat is szedsz, legalább két-három órának kell eltelnie a kettő bevétele között, mivel gátolják egymás felszívódását!

A legjobb vasforrások: bab, borsó, lencse, csicseriborsó, brokkoli, kelbimbó, káposzta.

magnézium izomlazító hatása miatt segíthet elkerülni a vetélést és a koraszülést. Orvosi javaslatra érdemes csak szedni, főként azoknak, akiknél korai méhösszehúzódások lépnek fel, de közvetlenül a szülést megelőzően már nem javasolják, mert csökkentheti a baba megszületéséhez elengedhetetlen méhösszehúzódásokat. Kiváló magnéziumforrás a zab, alga, diófélék, étcsokoládé, tökmag, napraforgómag, chiamag.

kalcium bevitele fontos szerepet játszik a baba fejlődésében, ráadásul a te szervezeted számára is fontos, hogy elegendő kalciumhoz juss, hogy a terhesség alatt ne romoljanak el a fogaid.

A kalcium szerepet játszik az izmok kialakulásában, illetve segíti a véralvadás folyamatát. A csontok alapvető építőanyaga, ezért mennyiségét tekintve a szervezetünkben előforduló legjelentősebb ásványi anyagnak számít. Ahhoz, hogy szerepét megfelelően elláthassa, a bélrendszerből fel kell szívódnia, ehhez pedig D­-vitaminra van szükség.

D-­vitamin terhesség alatt fontos szerepet játszik az ásványi anyagok anyagcseréjében, így a kalcium­-anyagcserében is.

A kellő mennyiségű D-­vitamin terhesség alatt és az első 1000 nap során csökkentheti a felnőttkori cukorbetegség kialakulásának kockázatát is. A várandósság és szoptatás ideje alatt figyelj arra, hogy kalciumban és D- vitaminban gazdag kismamaétrended legyen.

Milyen ételekből juthatsz megfelelő mennyiségű kalciumhoz? Az elmúlt években nagy vita alakult ki a tej élettani hatásai körül illetve nagyon sokan szenvednek tejallergiában, ezért összegyűjtöttem nektek még néhány kiváló kalciumforrást, ezek a gomba, sötét leveles zöldégek, spenót, karalábé, diófélék, mandula, földimogyoró, szardínia, lazac, szárított füge, mák, petrezselyem, tökmag.

D vitaminban gazdag élelmiszerek: olajos halak, vörös húsok, tojásárgája. 

Általánosságban elmondható, hogy a szükséges D-­vitamin- mennyiség táplálkozással nehezen biztosítható, ezért javasolt a D­-vitamin terhesség alatti pótlása, annak érdekében, hogy Te és magzatod elegendő mennyiséghez jussatok! A D-vitamin hiány már a termékenységet is negatívan befolyásolja, de a várandósság alatt is számos folyamatra van kedvezőtlen hatással. A legjobb, ha már a tervezett terhesség előtt ellenőriztetjük szervezetünk D-vitamin szintjét. D-vitamin-hiány esetén gyengül az immunrendszer, gyakoribbak egyes szövődmények.

Ha alapvetően egészségesen, változatosan táplálkozol, biztos lehetsz benne, hogy számos vitamint megfelelő mértékben tudsz a szervezetbe juttatni még kismamaként is, de vannak olyan vitaminok, tápanyagok, amiket egyéntől függően bizonyos mértékben tabletta vagy szirup formájában pótolni szükséges, így mindig a kezelőorvosod tanácsainak megfelelően alkalmazd a terhesség idején a vitaminkészítményeket.

Remélem, találtál számodra hasznos információkat ebben a kis összefoglalóban.

Szép babaváró időszakot kívánok neked!

Üdvözlettel: Klaudia

Tartalomhoz tartozó címkék: kismamavitamin
Az oldal tetejére